Køkkenpraktik – Sammen om god madkultur
På med forklædet
Når kl. rammer 06.30 står Jon klar med de hvide træsko og sorte forklæde i indgangen til storkøkkenet på Hørby Efterskole. Det er tidligt, men på samme tid ikke så slemt igen, for opgaven er både til at forstå og gå til. I løbet af dagen skal han hjælpe til at skolens elever og personale får god og nærende kost og sikkert også lidt sødt til eftermiddagskaffen. I køkkenet vælger Jon, hvilken af de tre afdelinger “Kold”, “Varm” eller “Bager”, som han vil være i. Her agerer køkkenpersonalet både vejleder og samarbejdsmakker. Efterhånden som arbejdet og ugen skrider frem har Jon så godt styr på tingene, at han også selv tager ansvar og kommer med bud på mad, som køkkenet kan lave. Ja, stod det til Jon selv, behøvede de køkkenansatte vel knap være her, når han er ved roret!
En del af ’Køkkentjansen’
Køkkenet på Hørby Efterskole ser opgaven at danne og uddanne eleverne til at begå sig i et køkken samt reflektere over god madkultur, som et vigtigt element i efterskolelivet. Derfor har køkkenets personale deltaget i projektet Køkkentjansen – en indsats mod at øge efterskoleelevers viden om mad, måltider, håndværksmæssige køkkenfærdigheder og ikke mindst give dem lyst til at gå i køkkenet. Når eleverne er med på arbejde i efterskolens køkken, arbejder de tæt sammen med køkkenpersonalet, der fungerer som både partnere til eleverne og kulinariske vejledere. Det giver ikke blot eleverne større mulighed for læring og vejledning, men skaber samtidig vedvarende gode relationer mellem eleverne og køkkenets personale.
Oplevelser og læring i tæt samarbejde
Hver dag starter med, at eleverne bliver tjekket ind. Her fortæller køkkenpersonalet om, hvad der skal produceres i løbet af dagen i de forskellige afdelinger. Eleverne er med i alle køkkenets funktioner lige fra forberedelse til produktion og oprydning, opvask, rengøring osv. Derudover laver Hørby Efterskoles køkken en såkaldt ”lup” med eleverne, hvor de skal løse nogle konkrete opgaver i samarbejde med køkkenpersonalet. Det kunne være at piske mayonnaise, lave gærdej, røre en frikadellefars osv. På den måde oplæres eleverne i grundlæggende køkkenfærdigheder i et engagerende praksisfællesskab. Dagens sluttes af med et tjek ud, hvor man kort snakker om det, der er sket i løbet af dagen og der reflekteres over de ting, som eleverne har lært.
Projektdage i køkkenet
Det daglige arbejde i køkkenet med elevernes hjælp bidrager til større forståelse og accept af den mad, der serveres. Det er en unik mulighed til at have emner som gode madvaner, madspild og klimaproblematikker imellem hænderne og ikke kun i hovedet. Derudover laver køkkenet forskellige initiativer i løbet af året, som særlige begivenheder. På de indlagte ”værtskabsdage” dækkes spisesalen op efter et særligt tema, og personalet kommer rundt og serverer dagens middagsmad. Hvert år har efterskolen også en stor syltedag, hvor eleverne sylter og får grundlæggende viden om grøntsager, eddike og andre nyttige ting. Elevernes syltede mad, serveres i løbet af året, hvor de kan se deres egne produkter komme til gavn og glæde. På den måde flyder køkkenet naturligt ind som en vigtig del af efterskolens pædagogiske praksis og dannelsesopgave og klæder eleverne godt på til at begå sig fornuftigt og kvalificeret når de igen trækker i forklædet.