Gik i 10. klasse på Hørby Efterskole
Mine tre søskende og nogle af mine fætre har også gået her – og det ville jeg også. Jeg så ikke andre efterskoler – det havde jeg ikke behov for.
Hørby Efterskole har en helt særlig diversitet, fordi skolen ikke har låst sig fast på specifikke linjer, men i stedet har en masse forskellige valgfag. Det betyder, at når man ikke kan gemme sig bag dét, som man er allerbedst til – fx fodbold på en fodboldlinje – så bliver man kastet ud i nogle aktiviteter og sportsgrene, som man aldrig har prøvet før. Og der er plads til, at man så fejler – for det gør man jo, når man prøver ting, man ikke kender til. Sådan var vores hverdag – der stod altid nogle elever i fx sportshallen, som lavede fejl, fordi de aldrig havde prøvet den aktivitet før. Jeg blev udfordret på et plan, som jeg slet ikke havde forestillet mig – fx fandt jeg pludselig mig selv i en musical. Det giver et særligt fællesskab, når der er plads til nye udfordringer, og plads til at vi alle kan og vil fejle. På Hørby er normen ikke, at vi alle er ens, fordi vi alle fx spiller fodbold eller dyrker gymnastik. På Hørby er normen – og styrken – derimod, at vi alle er forskellige.
Jeg lærte også meget af de forskellige læringsstile, som Hørby arbejder med. Jeg opdagede, at læring ikke kun foregår fra lærer til elev, men at man som elev også selv har et ansvar for sin egen læring. At man skal finde den måde, som man lærer bedst på – og at vi alle lærer forskelligt. Det var meget motiverende for mig dengang. Jeg bruger også den viden om de forskellige læringsstile i dag i mit arbejdsliv som underviser. Det er en stor fordel for mig, at jeg har stået på begge sider – som den, der skulle lære, og som den, der lærer fra mig.
Gik i 10. klasse på Hørby Efterskole
Jeg havde besøgt en masse andre efterskoler, men da jeg besøgte Hørby til Åbent Hus, så vidste jeg bare, at det var her, jeg skulle gå. Her var en vildt god stemning, selv på en dag hvor alt godt kan være lidt kaos. Jeg var vild med det hele – lige fra måden eleverne bor på til læringsstilene og kontakten mellem elever og lærere.
Jeg er ordblind, og jeg ville gerne vide, hvordan jeg lærer bedst. Jeg fandt ud af, at jeg er pragmatiker. Det havde jeg ikke troet, men det passer, for jeg er fx ikke så god til at sætte mig ned og læse en lang tekst. Det har virkelig hjulpet mig meget, at jeg har lært om de forskellige læringsstile. Jeg ved nu, hvordan jeg lærer bedst, men jeg har i dag også meget større forståelse for, at vi alle er forskellige, og vi alle lærer forskelligt, og at vi alle bidrager med noget forskelligt i fællesskabet – på en positiv måde. Det er en grundindstilling, som jeg nu har med mig i livet. Før Hørby var jeg tilbøjelig til at skyde andre folks idéer ned. Det gør jeg ikke mere, og det er jeg meget glad for.
Jeg kunne også godt lide, at Hørby ingen linjer har, men at man kan vælge alle de valgfag, som man godt kan lide eller vil prøve af. På den måde kommer man til at kende alle på skolen, fordi man er sammen på kryds og tværs hele tiden, og man opdager nye sider af sig selv. Jeg kastede mig ud i floorball på Hørby, og i dag tre år efter spiller jeg floorball i ligaen. Det var ikke sket, hvis ikke jeg var kommet på Hørby.
Gik i 10. klasse på Hørby Efterskole
I begyndelsen var jeg meget skoletræt, og det vidste lærerne her på Hørby. Jeg fik at vide i folkeskolen, at jeg aldrig ville blive til noget som helst. At jeg aldrig ville komme på gymnasiet. Men det kom jeg – jeg har taget en HF-Søfart, som er en gymnasial og maritim uddannelse i ét. Og det er Hørbys skyld. Hørby ændrede alt for mig. På Hørby lærte jeg stille og roligt, at jeg godt kunne finde ud af noget. Lærerne fokuserede på det positive i mig og fortalte mig, at jeg sagtens kunne lære.
Hørby åbnede en helt ny verden for mig med undervisning, hvor man også bevæger sig. Og jeg fik lov at sidde på gulvet, når vi havde tavleundervisning. Der var ingen krav om, at jeg skulle sidde ved et bord. Det gav mig frihed, og jeg fik langsomt lysten til at lære tilbage og tog mod flere og flere udfordringer. Jeg fandt ud af, at jeg er Teoretiker – jeg kan fx godt lide at skrive ting ned.
I dag smører jeg smørrebrød, mens jeg finder ud af, hvilken uddannelse jeg vil tage. Jeg elsker at arbejde i køkkenet og at bruge mine hænder, så jeg ender nok med at uddanne mig til kok eller smørrebrødsjomfru. Jeg havde ikke regnet med, at jeg skulle uddanne mig og finde et job, jeg faktisk er glad for – men Hørby har vist mig, at det kan jeg sagtens.
Gik i 10. klasse på Hørby Efterskole
Jeg overvejede at tage på en håndbold-efterskole, fordi jeg spillede meget håndbold. Men jeg valgte alligevel Hørby Efterskole, fordi jeg også gerne ville prøve nogle nye ting og udfordre mig selv med fx drama og musical. På Hørby kunne jeg både spille håndbold og få andre spændende fag. Det er superfedt.
Jeg faldt også for den gode stemning og de forskellige læringsstile. Jeg er en meget klassisk elev – jeg kan godt lide tavleundervisning – og jeg var også 100 procent Teoretiker i begyndelsen. Men fordi undervisningen på Hørby er så afvekslende, opdagede jeg, at jeg også kan lære på andre måder end ved at sidde stille på en stol ved en tavle eller med en bog i hånden. Fx syntes jeg, det var sjovt, når vi lærte tyske gloser til stafet i hallen. Og jeg lærte faktisk også noget af det.
Det store fokus på forskellige læringsstile gør virkelig noget godt for fællesskabet. Vi opdagede, at vi alle bidrager med noget forskelligt. Vi opdagede, at der ikke kun er én rigtig måde at løse en opgave på – men at der faktisk kan være mange gode måder. Den viden bruger jeg på gymnasiet, hvor jeg i dag også giver plads til andres idéer og meninger. Jeg tror, jeg vil have det positive syn på andre med mig hele livet, og det er jeg er rigtigt glad for.
Gik i 9. og 10. klasse på Hørby Efterskole
Med lange traditioner for Hørby Efterskole i min familie var jeg slet ikke i tvivl: Det var her, jeg skulle hen.
Jeg husker stadig ligeså tydeligt, hvordan lærerne så mig og anerkendte mig for den, jeg var. Det var voksne, der gav sig tid til os alle. Var der noget på fodbold- eller volleyball-banen, så snakkede vi om det, og vi arbejdede hele tiden med, hvordan vi bedre kunne tøjle vores følelser og håndtere den slags situationer anderledes fremover. Jeg oplevede en kæmpe forandring, som året gik. Lærerne involverede sig enormt meget i os, og de har virkelig hjulpet mig meget med nogle stærke værktøjer, jeg stadig bruger i dag – også overfor mine egne elever.
Tiden på efterskolen har givet mig nogle fantastiske kammeratskaber, min første rigtige kæreste, gode sportslige oplevelser og en uventet glæde ved musicals, som har givet mig en enorm selvtillid til at stå foran andre mennesker. Jeg blev modnet fra dreng til ung mand.
Jeg så skolen et par gange, inden jeg besluttede mig for, hvilken efterskole jeg skulle gå på. Det var tydeligt, at her var fedt at være – jeg kunne mærke det på både eleverne og lærerne.
Da jeg begyndte her i 10. klasse, var det selvfølgelig lidt svært, fordi man skal lære så mange nye mennesker at kende. Men nu er det bare superfedt, og vi har et rigtig godt fællesskab.
Jeg har blandt andet basketball, og det er megafedt. Vi er både øvede og begyndere på holdet, og det fungerer rigtigt godt. Jeg har selv spillet en del, så det er fedt at få introduceret sporten til en masse nye, så vi er flere, der spiller basket.
Vi har også et rigtigt godt sammenhold på valgfaget fodbold. Vi lærer rigtigt meget, og vi har et rigtig godt fællesskab, hvor vi ikke kun snakker om fodbold.
Jeg har desuden lært at spille guitar her, og det er jeg rigtig glad for. Jeg har altid godt kunnet lide musik, men her har jeg udviklet mig helt vildt. Det er fedt at kunne tage guitaren frem og spille lidt – det kan man kun blive glad af.
Jeg har fundet min læringsstil her på Hørby. Man kan måske godt synes, det med læringsstile er noget lidt mærkeligt noget, men det giver virkelig god mening, når man går her. Jeg har udviklet mig meget, og jeg bliver mindre træt af at gå i skole her på Hørby. Jeg kan bruge min læringsstil, når jeg skal videre i gymnasiet og i resten af mit liv.
Jeg har været på Hørbys camp, hvor jeg oplevede, at eleverne havde det rigtigt godt sammen, og lærerne var meget engagerede. Derfor valgte jeg Hørby som min efterskole, og det har jeg ikke fortrudt. Hørby er den fedeste efterskole!
Lærerne underviser på en rigtig god og spændende måde, som jeg ikke var vant til på min tidligere skole. Jeg er pragmatiker, og jeg har virkelig lært meget her, som jeg helt sikkert kan bruge senere på min uddannelse.
Valgfagene er fede. Jeg har blandt andet udendørs fodbold, og det er rigtigt fedt. Vores træner er meget dygtig og forstår virkelig at udvikle os. Vi har fået et rigtigt godt sammenhold på fodboldholdet, fordi vi har så meget at snakke om.
Jeg har også floorball. Det er rigtig drengehygge, hvor vi laver sjov med hinanden, samtidig med at vi tager spillet seriøst – det er ikke kun ren pjat. Det er fedt at have et rum, hvor vi kun er drengene sammen. Det giver en dejlig frihed til bare at være dem, vi er.
Vi har generelt et godt fællesskab alle sammen – både drenge og piger – på skolen. Der er ikke nogen, man ikke snakker med. Det, tror jeg, er ret unikt for Hørby Efterskole.
Bestil brochure
Er du interesseret i Hørby Efterskole, sender vi dig gerne mere information.