Fællessang binder os sammen under Coronakrisen
Hørby Efterskole har altid haft en stor tradition for at synge fællessange. En hverdag på Hørby Efterskole er indrettet således, at du som elev kan være ganske sikker på at blive inddraget i minimum 3 fællessangsessioner i løbet af en dag. Først klokken 07.45 til morgensang, så igen kl. 12.20 til bordvers og slutteligt kl. 21.30 til fælles aftensamling. Herudover bliver der skrålet igennem til et hav af forskellige skolearrangementer. Det kunne være når der inviteres inden for til forældreweekend, eller når vi til det årlige ”gammel-elev-stævne”, skråler med på ”Gi’ os lyset tilbage”, – på kryds og tværs af årgange.
Danmark synger
Rundt i samfundet skal vi lede lidt dybere efter fællessangen, men møder den dog stadig til fødselsdage, til juleaften eller til fodboldkampen, når nationalsangen sættes på anlægget. Fællessang er derfor ofte forbundet med stemninger som; glæde, varme, tryghed og samhørighed.
I krisetider, hvor der synes særligt behov for sådanne stemninger, er det derfor nærliggende at gribe fat i fællessangen. I Danmark gjorde vi det under besættelsestiden med Alsangen. I dag under Coronakrisen, forsøger vi at gøre det samme, dog på afstand af hinanden, når DR via projektet ”Danmark synger”, inviterer kapelmester Phillip Faber inden for i folks stuer til morgensang og opfordrer hele Danmark til at synge sammen!
Live på Facebook
Det må i virkeligheden nok siges at være N. F. S. Grundtvig, som kan tage det meste af æren for efterskolernes og højskolernes historiske sangtradition. Men på Hørby Efterskole gør vi vores for at holde den i hævd. Derfor går vi i Phillip Fabers fodspor, og inviterer hver dag under Coronakrisen, eleverne til at synge sammen med os live på Facebook hjemme i stuerne til både morgensang og aftensang. En lille begivenhed som rigtig mange elever vælger at deltage i, og som er med til at binde os sammen i denne ellers adskilte og udfordrende tid.
Fællessang skaber fællesskab
Hvad enten du er pladderhumanist eller kynisk teknokrat, så findes der et hav af gode argumenter for, hvorfor fællesang kan være med til at styrke et fællesskab. En del af disse argumenter har jeg analyseret i min Bacheloropgave ”Fællessang skaber fællesskab”, som du er meget velkommen til at læse, hvis du finder dette blogindlæg interessant. I opgaven tager jeg også fat på en række samfundsudfordringer, som vi som efterskole for tiden står i, hvor både begrebet fællessang og begrebet fællesskab synes at være truet, af en stigende individualisering i samfundet, hvor begreber som produktion, effektivitet og konkurrenceevne vægtes højere.