Efterskoleånden er første mand i start-11’eren
Med Hørby-logoet på brystet
I fodboldrummet bag hallen lyser solen dagligt ind på rækken af fodboldstøvler i alle regnbuens farver. De står snorlige parkeret på hylder, par for par. I dag er hylderne dog tomme for støvler, der i stedet er grundigt snøret om fødderne på efterskolens drenge- og pigefodboldelever. Ude på fodboldbanen er eleverne samlet om trænerne Dennis og Jonas, der netop har løftet sløret for et vigtigt projekt. Holdenes anførere skal findes! Anføreren er hverken spilleren, hvis afleveringer ligger perfekt i de frie rum, hvis tacklinger sikrer den hurtige omstilling, hvis målnæse er i top eller spilleren, som råber mest op på banen. Her er der vigtigere ting på spil. Processen i at finde en anfører strækker sig over lidt længere tid, fordi ud over det gode spil på banen, så vægter intentionen på Hørby Efterskoles fodboldhold, at samtlige spillere, der træder ind på grønsværen med Hørby-logoet på brystet, skal agere som anfører. Det kræver i høj grad et arbejde med og fokus på mange af de samme ting, der løber som en rød tråd igennem hele Hørby Efterskoles virke.
Holdet i fokus
Måske giver det sig selv, men når eleverne og lærerne sammen indtager fodboldbanen, er det med fokus på et uundværligt element i fodbold, nemlig holdet! På skolen arbejder vi meget med os selv, med læringsstile, personlige styrker og karakterdannelse. De begreber og den forståelse af mennesket i et helhedsperspektiv inddrager vi også i fodboldånden på Hørby Efterskole, så eleverne sammen kan skabe en sammenholdsfølelse og et fællesskab, hvor alle spiller en vigtig rolle. Det er et vigtigt redskab mod målet, at hver enkelt spiller får en følelse af stolthed og værd over deres bidrag til fællesskabet. På samme tid leder det til større kvalitet i det, der foregår med bolden på banen.
Op- og nedture er naturlig del af fælles dannelse
Flere gange i løbet af året er fodboldeleverne ude af huset. Turene byder både på store sejre, men også på nederlag, og begge dele er med til at danne og udvikle eleverne inden for meget mere end bare sporten. Et perspektiv, der åbner for fodboldspillet som mere end socialt frirum. Det er en arena, hvor lærere og elever sammen udforsker og udvikler sig i alt fra fodboldgængse fokuspunkter som indstilling, overblik, samarbejde og kommunikation, men også det dannelsesmæssige i f.eks. vedholdenhed, engagement, robusthed, selvkontrol og respekt. Her er holdet og sammenholdet drivkraften, ligesom som fællesskabet er drivkraften for, hvordan efterskoleåret som helhed opleves. Et sammenhold, der ikke bygges på en sejr i 90 minutters fodbold. Nej, et sammenhold, der i sandhed skal vise sit værd i evnen til at tilgå udfordringer med den rette indstilling, hvor eleverne håndterer både op- og nedture i fællesskab.
Ved at inddrage efterskoleånden i fodbolden på Hørby Efterskole, skabes grundstenene til et fag med både sportsfaglig, personlig og social udvikling. Denne røde tråd mellem fagene og efterskolelivet i sin helhed, er med til at gør efterskoletilværelsen udviklingsskabende og let at navigere i for eleverne. Derfor er efterskoleånden altid første mand i start-11’eren på Hørby Efterskoles fodboldhold.