Det vigtigste er indholdet
Jeg kan med glæde konstatere, at Hørby er en skole, som har positiv og god søgning, og hvor der fortsat er fyldt godt op. Jeg ser som formand en opgave i altid at sørge for, at skolen står i nutiden i forhold til samfundet og de unge, der søger den. Vi skal til stadighed være klar på at gøre reklame for skolen, men vi skal huske, det er indholdet i et efterskoleophold, der er det væsentlige. Det, som reelt betyder noget, er det seriøse møde med andre, som vil være med til at gøre netop dit år perfekt.
Fremtiden er altid lige om hjørnet
Skolens bestyrelse skal konstant være i stand til at se ud i fremtiden – det være sig både hvad angår skolens fremtid, men vi skal også kunne se ind i den fremtid, vores unge møder. Begge dele er en svær opgave. Skolens fremtid er det, vi har mest erfaring med. Vi vil gerne have en fyldt skole, og til det skal vi have dygtige ansatte. På dette område er vi heldigvis dækket godt ind, men hvad angår den fremtid, de unge ser ind i, er vi mere på “glat is”, da kravene til de unge ændres hurtigere end tidligere – det sker i et tempo, det er svært at forholde sig til. Digitaliseringen er en af de ting, der går stærkt, og som der er godt styr på. Men ser man på udviklingen de sidste 30 år, er der sket meget og med øget tempo.
Jeg tror bestemt ikke, vi skal frygte fremtiden, vi skal som skole blot være klar til at have det gode tilbud til de unge, som også indeholder mødet med seriøse voksne, og som viser vejen til meget andet end den uvisse fremtid.
Værdiformidling
Vi skal som skole også arbejde med, hvordan vi får vores værdigrundlag til at blive ved med at være nærværende, uden at den nødvendigvis bliver popsmart. Det kræver mod at tale værdier på en efterskole med mange, lange og gode traditioner. Og det at justere og tilpasse en skoles værdigrundlag er jo et af de større punkter, som gerne skal være så godt indarbejdet, at alle ansatte og bestyrelsen kan se sig selv som en del af den skole, der er beskrevet.
Derfor skal vi også som bestyrelse være bedre til at sætte ord på de værdier, der findes og gøre opmærksom på. At det ikke er noget, der er kommet af sig selv. Men ofte noget, der har været arbejdet med i mange år, og hvor vi skal huske at give de gode værdier videre til nuværende og kommende ansatte og ikke blot forvente, de ved, hvorfra alt stammer.