Malkekoner, bondemænd og syltefest
Forvandlingen af 200 kg. grønt
På en solrig onsdag i det tidlige efterår samledes eleverne i fællessalen til startskuddet på årets Store Syltedag: En dag i madlavningens tegn med fokus på bæredygtighed, gode råvarer og syltningens ædle kunst og, hvor køkkenets vinterforråd af syltede madvarer kan fyldes op. I løbet af dagen hjalp eleverne køkkenet med at få syltet bl.a. rødbeder, rødløg og agurker og fik fyldt en hel del konservesglas med eddike, sukker og lækre grøntsager. Ude ved Hørby Efterskoles nye outdoorområde blev der desuden skrællet og skåret æbler til den store guldmedalje. Disse skulle bruges til desserten til aftenens høstfest, hvor menuen stod på gammeldags æblekage. Æblegrøden og havregryns-crunch hertil bagte eleverne i dagens løb over bål. Et af de store fokuspunkter her var selvfølgelig at minimere madspild, så der blev instrueret og øvet på at skære et æble ud, hvor så lidt som muligt skulle kasseres ud over kernehuset.
Syltedag har berettigelse nu og i fremtiden
I kølvandet på regeringens planer om at ændre på 10. klasse er Hørby, som en af 15 efterskoler i landet, blevet udvalgt til at være med i Efterskoleforeningens store udviklingssatsning. Der skal laves nyt indhold til 10. klasse, som skal indeholde og gøre eleverne mere klar på fremtiden. Nøgleordene er boglighed, medborgerskab og praksisfaglighed, og med Store Syltedag kommer vi vidt omkring disse begreber. Det er imidlertid ikke noget nyt, men det har været sådan i mange år; eleverne lærer både om syltningens processer, har fingrene helt nede i grøntsagerne og samarbejder på kryds og tværs, når der skal dækkes borde og pyntes op til fest i hallen.
Det er tydeligt at se, hvad syltningen fører med sig. Mad til vinter, der kan holde sig og smager lækkert i mange måneder. Hver gang der efterfølgende bliver serveret syltede agurker, kan eleverne gætte med på, om det netop er den portion, de selv har lavet og hældt på glas. Derfor taler vores syltedag, direkte ind i det nye projekt og har således sin relevans, allerede i dag, hvor det i virkeligheden er lettere at købe et glas syltede rødbeder i supermarkedet. Men det er ikke lige så sjovt som at kunne lave det selv!
Høstfest med bondemænd og malkepiger
Da gryder og pander var skrubbet af og rødbedesaft renset af hænder og tøj, gik Store Syltedag på hæld, og høstfesten stod for døren. For når man er færdig med efterårets høst (eller her: syltning), skal der selvfølgelig en fest til! Derfor fik elever og lærere nu tid til at skifte til høst-dress bestående, for drengenes vedkommende, af malkepigekostumer, mens der var bondemandsudklædning til pigerne.
Efter omklædning og pyntning mødtes eleverne til husfoto foran en flot ældre Deutz DX360. Fornøjeligt med alle de festglade elever, som virkelig havde gjort en indsats for at leve sig ind i rollerne. Der blev både talt bondejysk, gået i træsko, og der var lagt neglelak. Dermed kunne høstfesten for alvor begynde – først med et par omgange tovtrækning udendørs, før vi satte os ved de flot pyntede borde i hallen og blev forkælede af køkkenets stegt flæsk med persillesovs og selvfølgelig frisksyltede rødbeder produceret tidligere på dagen. Der blev spist persillesovs i stride strømme og hygget omkring bordene. Da tallerkenerne var tomme og hallen atter var ryddet, var der flere konkurrencer på programmet, bl.a. trillebør-ringridning og tip en traktor. Det var en flok engagerede unge mennesker, der gik til konkurrencerne med samarbejde, glæde og lyst til at deltage.
Fællesskab og trivsel gror
Æblekagen og sløjfen mellem Store Syltedag og høstfesten, hvor det at bruge hænderne til at bidrage til fællesskabet ved at tage del i madlavningen eller det at turde at træde ind legen med udklædning og det rollespil, der udspringer heraf, er alt sammen noget, der nu mere end nogensinde er vigtige elementer for både skolegang og opvækst. Det taler samtidig direkte ind i den praksisfaglighed, som i fremtiden bliver en større del af danske skoleelevers skolegang. Når det i samme ombæring flettes sammen med leg og skabende aktivitet i en sjov ramme, kan man mærke at eleverne tør at træde ud af skyggen og både engagere sig og markere sig for hinanden – både bondekoner og malkedrenge.