Den gode start på efterskole
Den gode skolestart findes i relationerne
For tusindvis af unge markerer august begyndelsen på et nyt kapitel. Det er tid til skolestart, hvor der tages hul på en spændende og lærerig rejse. For efterskoleelever er skolestarten ekstra speciel. Når bagagen er sat ind på værelset, tøjet hængt op, og cyklen er parkeret i cykelskuret, begynder den virkelige rejse. Selvom der er mange praktiske ting, der skal ordnes, er det, der virkelig betyder noget, ikke nødvendigvis de ting, man kan sætte i system. Den gode start handler først og fremmest om følelsen af at høre til. Det er den oplevelse, der skaber fundamentet for et vellykket efterskoleår – en oplevelse af at være en del af noget større end sig selv.
På Hørby Efterskole, som på mange andre efterskoler, er der stort fokus på netop denne følelse. Skolestarten handler om meget mere end bare at finde rundt på skolen eller lære sine lærere at kende. Det handler om at tage springet og danne nye relationer. For relationerne til hinanden er de byggesten, der skal danne fundamentet for et stærkt fællesskab.
Første dag med fuld fart og fællesskab
I løbet af søndag eftermiddag og aften, møder eleverne hinanden på kryds og tværs. I huset bliver de første skridt taget på vejen mod en tryg og imødekommende atmosfære inden hele elevholdet vandrer mod hallen til en højintens omgang fællesleg. Programmet indeholder både små og store udfordringer ”speeddating” med finurlige spørgsmål, som skal diskuteres, dans med partner og fællessang. Det kan være nervepirrende at træde ind i et nyt fællesskab, hvor man ikke kender nogen, og med ét skal åbne sig for 145 nye ansigter. Men, her skaber legen et rum, hvor masker og facader kan falde og eleverne kan opleve hinanden på slap line allerede fra første dag. Et rum, hvor alle er klar over, at de er i samme båd, og er her fordi de vil noget med sig selv og andre.
I de første dage fortsætter vekselvirkningen mellem at skabe gode og trygge relationer og at komme ind i skolens rutiner og rammer, som er på dagsordenen. Langsomt forvandles usikkerhed og bekymring til følelser af optimisme og fællesskab. Og når ugen sluttes af med et brag af en fællessangsfest i musikhuset, kan både elever og personale tage på weekend, trætte, men høje på oplevelser og forhåbninger, hvad det nye elevhold kan udrette med og for hinanden inden året er omme. De første store spring ud i et nyt fællesskab er taget og skaber grobunden for et fællesskab, hvor alle kan føle sig set og hørt.
Fællesskabet er efterskolens kit
Den gode skolestart på en efterskole er derfor meget mere end bare en praktisk overgang fra sommerferie til skolegang. Det er en rejse ind i nye relationer, en udvikling af personlighed og en opbygning af et fællesskab, der kan bære én igennem både gode og udfordrende tider. For når de udfordrende tider kommer, og når det rosenrøde glas splintres, så er relationerne rammen, der skal holde glasset sammen i rammen på trods af skår og ridser. Her skal glæden og gnisten langsomt genfindes i at vide, at man ikke er alene om at klinke glasset, men at fællesskabet kan bære dig fremad, når du selv er gået i stå. For når eleverne forlader efterskolen efter et år fyldt med oplevelser, udvikling og dannelse er det sjældent de faglige resultater, de husker bedst – det er fællesskabet og de relationer, de har dannet, der står stærkest i erindringen.