5 livsnødvendigheder for en efterskoleelev

Vi plejer at sige, at et år på Hørby ikke er et frikvarter fra virkeligheden, men derimod en forberedelse på den. Og for at kunne stå stærkt i både det små og det store, har man brug for nogle livsnødvendige egenskaber. Her er fem af dem, som vi dagligt arbejder med – i undervisningen, på gangene og i samtalerne mellem elev og voksen.
1. Nysgerrighed – lysten til at lære og forstå
Nysgerrighed er det brændstof, som holder udviklingen i gang. Når du spørger, undersøger, undrer dig og tør stille dig selv og andre spørgsmål, åbner verden sig. På Hørby arbejder vi med nysgerrighed som en grundlæggende tilgang – både i undervisningen og i de sociale relationer. Vi tror på, at det er i det undersøgende fællesskab, at ægte læring opstår. Nysgerrighed er også det, der gør, at man tør bevæge sig ud af komfortzonen og prøve noget nyt – hvad enten det er i en linjefagstime, på en scenekant eller i samtalen med en kammerat, man ikke kendte dagen før.
2. Vedholdenhed – evnen til at blive ved, også når det er svært
Et efterskoleår er fyldt med oplevelser og højdepunkter – men også med modstand. Det kan være en opgave, der virker uoverskuelig, en konflikt på værelset eller en øvelse på holdet, der bare ikke lykkes. Her er vedholdenhed afgørende. At man ikke giver op ved første bump på vejen, men øver sig i at stå fast og tage ansvar. På Hørby træner vi vedholdenhed som en del af karakterdannelsen – fordi vi ved, at den, der har lært at holde ud, også har lært noget om sig selv og sine kræfter.
3. Robusthed – styrken til at rejse sig igen
Livet – også efterskolelivet – kan til tider slå hårdt. Der vil komme dage, hvor tingene ikke går som planlagt, hvor du føler dig alene eller overvældet. Robusthed handler ikke om at være uanfægtet, men om at kunne finde fodfæste igen. At kunne sige: “Det her var svært – men jeg prøver igen i morgen.” På Hørby arbejder vi med at skabe et udviklende og ikke-begrænsende fællesskab, hvor der er plads til fejl og hvor nederlag bliver set som muligheder for at vokse. For robusthed vokser i mødet med ægte relationer og en skolekultur, der tør rumme hele mennesket.
4. Taknemmelighed – evnen til at se det gode og sætte pris på det
Taknemmelighed er måske den mest undervurderede egenskab i en tid, hvor tempoet er højt og kravene mange. Men på Hørby gør vi en dyd ud af at stoppe op og værdsætte det, vi har – hinanden, oplevelserne, og det liv vi deler i efterskolefællesskabet. Taknemmelighed skaber ro, perspektiv og dybere relationer. Den hjælper os med at se det store i det små: Et smil i spisesalen, en ven, der spørger hvordan du har det, eller følelsen af at være en del af noget større.
5. Mod – viljen til at stå ved sig selv og række ud
At gå på efterskole kræver mod. Mod til at tage afsted. Mod til at lære nye mennesker at kende. Mod til at stå ved sig selv – også når det er svært. Men mod er ikke noget, man bare har. Det er noget, man bygger op – dag for dag – i et trygt fællesskab, hvor man tør fejle, prøve og rejse sig igen. På Hørby arbejder vi med mod som en del af karakterdannelsen, fordi vi ved, at det er en af de vigtigste egenskaber at tage med sig ud i livet.
At være efterskoleelev handler ikke kun om at gå i skole – det handler om at blive til. Og det gør man ikke alene. Gennem mere end ti år har vi på Hørby arbejdet målrettet med karakterdannelse som en integreret del af vores hverdag og møde med hinanden. For vi tror på, at det er i mødet med fællesskabet, i gensidigheden og i forpligtelsen på hinanden, at de værdier opstår, som former hele mennesker.
Når du som elev rejser hjem fra Hørby, tager du ikke bare minder og venskaber med dig. Du tager også en rygsæk fyldt med egenskaber, der ruster dig til livet. Og måske netop derfor er de fem livsnødvendigheder – nysgerrighed, vedholdenhed, robusthed, taknemmelighed og mod – ikke bare efterskoleværdier. De er livsværdier.